fredag 3 juni 2011

Body scanners

Vi kommer ju åka hem till Sverige i sommar och jag har haft en del funderingar ang dessa body scaners på flygplatserna. Är det säker för mig som är gravid (alltså, kan det skada fostret) att gå igenom dessa, eller bör jag undvika dem? Har läst lite på nätet, men det finns en massa olika svar.



"Pregnant women and children should not be subject to scanning, even though the radiation dose from body scanners is “extremely small,” said the Inter-Agency Committee on Radiation Safety report, which is restricted to the agencies concerned and not meant for public circulation. The group includes the European Commission, International Atomic Energy Agency, Nuclear Energy Agency and the World Health Organization."


"The TSA has declared the scanners to be safe “for all passengers, including children, pregnant women, and individuals with medical implants.”

Vilka ska man lita på? Frågade min läkare som avrådde mig att gå igenom dessa, och han tillade att han själv aldrig går igenom dem pga strålningen. Men sänder de verkligen så mycket strålning? Ska nog mejla kliniken hemma i Sverige och få ett utlåtande från dem också.

Man har rätt att neka denna body scanning, men då får man också vara beredd att genomgå en kroppsundersökning (om de tycker man verkar misstänkt). Nu tror jag att jag ser ganska snäll ut, men man vet ju aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar