onsdag 18 januari 2012

Amningstrubbel

Lustigt när brösten får för sig att läcka....igår räckte det med att jag läste om amning, så började de läcka. Tyvärr tror jag att jag vilken dag som helst får införa lite formula emellanåt, eftersom bröstmjölken inte verkar räcka. Ush, man känner sig nästan som en dålig mamma, speciellt när man är hos barnläkaren som verkligen förespråkar bara amning. Men jag har verkligen kämpat med att amma ofta, pumpa ut och masserat brösten...allt för att det ska räcka, men det verkar inte hjälpa. Till råga på allt så har jag fått ett litet sår på ena bröstvårtan, så det gör så in i h---ete ont när han ska ta det bröstet (tror han haft lite fel sugteknik några gånger där, så det blev ett litet sår).

F-låt om jag klagar, men inte trodde jag amning skulle vara så kämpigt.

5 kommentarer:

  1. Åh Fina, jag vet precis vad du går igenom. Som jag skrev i min blogg; strunta i vad andra säger. Gå på egen känsla. Märker du att er prins inte blir mätt av att bara ammas, lyd då mitt råd, ta till ersättning! Det har vi gjort och jag ångrar inte en sekund av det samt att Pyret mår superbra.

    Kramar till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ångrar inte en sekund heller, nu när vi tagit steget :)

      Kram

      Radera
  2. Det är verkligen inte lätt det här med amning! Brösten gör så satans ont att jag börjar grina och ligger stel som en pinne i början av varje amning. Hur länge ammar du din son? Min BVC-tant sa som sagt att det ska räcka med 20 min varje gång.

    Och jag får så ont i hjärtat av att se henne ligga där och verkligen försöka ta bröstet och inte lyckas och istället gråta så hon blir alldeles rödlila! :( Ibland går det jättebra men vissa gånger känns helt omöjliga nästan. Man vill ju kunna ge sitt barn mat liksom.

    Vi kombinerar amning och ersättning nu i början och det funkar bra i nuläget. Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, det bästa är nog att låta dom små amma så länge de vill. Om det inte blir alltför länge och man märker att de bara snuttar. Lite jobbigt nu i början när man har så jäkla ömma nipples bara!

    Precis sådär har det varit för oss också - hon hittar inte rätt grepp och gapar inte tillräckligt. Då blir hon jättesur och gråter och då blir det ju ÄNNU svårare eftersom hennes tunga är i vägen. Hon är frusterad, jag är frustrerad och det slutar med att vi båda gråter pga det. Men andra gånger hittar hon rätt grepp på första försöket. Ibland kan det hjälpa att prova andra bröstet har jag märkt och då går det lättare. Tack för pepp! :) Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade också så ömma bröstvårtor i början, det var gräsligt!!
      Ja, så funkade det för oss också....ibland hjälpte det att byta bröst och då hittade han rätt grepp med en gång.

      Jag trodde aldrig att det skulle fungera, men så plötsligt en dag så hade han förstått allt ;) Så ge inte upp, ni kommer greja det!!

      Kram!

      Radera