fredag 2 september 2011

Högt blodsocker och lågt järn

Var som sagt och gjorde den där glucosbelastningen för ett par dagar sedan, samt tog en del andra prover.

Idag ringde sköterskan och sa att jag har lite förhöjda sockervärden och de vill därför ta om provet. Nu ska jag istället fasta från kl 24.00, vara på labbet 8.00 och dricka den där drycken igen (fast med ännu mer socker) och sedan ta 1 prov i timmen under 3 timmar!!! Och....jag måste alltså stanna där i väntrummet i tre timmar....fastande!! Bävar redan för detta, hoppas man får dricka lite vatten i alla fall...
Hoppas, hoppas, hoppas nu att detta prov visar bättre resultat. För hur det än är så klandrar man sig själv. Är det något jag gjort som kunnat orsaka detta? Har jag ätit för mycket sött? Kommer bebisen fara illa nu, och alla anklagar mig?
Men vad jag kan förstå så är det ingen fara, så länge man har det under kontroll. Alltså, man får ändra kosten och tänka på motion så man har det där blodsockret på en bra nivå.

Dessutom hade jag lite lågt järnvärde, men de ville att jag skulle försöka lägga till mer järn via kosten (innan jag tar några extra järntabletter). Så nu får jag googla och hitta livsmedel som innehåller mycket järn då.




2 kommentarer:

  1. Jag hade samma problem och fick till slut diagnosen gestational diabetes. Det är absolut inget du har gjort, utan det är kroppens insulinproduktion som blir lite satt ur spel hos vissa. Jag kunde kontrollera min med dietförändring och slapp insulin, men fick sticka mej i fingret innan måltider.
    Om du ska till St Francis, så ta med dej något att läsa för väntrummet har ingenting. Jag fick dessutom inte lämna rummet eller dricka något, så det var ju ingen höjdardag.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Anna: tack för informationen och tipset!! Hmmm...misstänkte nästan att man inte får dricka något, fick ju inte detta förra gången heller. Får ta med mig en bok och lite tidningar. Ska till NY i helgen så jag får väl köpa på mig lite där ;) Går inte på st Francis, men väntrummet jag kommer befinna mig på är inte någon höjdare det heller....men TV har de i alla fall....

    SvaraRadera