måndag 5 december 2011

Tankar

Denna veckan är vi några bloggtjejer som har BF, och det är lika spännande varje gång att gå in på era sidor för att se om något har hänt :)   Väntar och längtar för min egen skull, men även för er!! Samtidigt som jag läser och gläds med alla som snart ska föda och de som blivit gravida, gråter mitt hjärta för de som fortfarande vandrar utmed IVF-vägen. Jag blir så ledsen varje gång jag läser om när förhoppningar om ett plus, blir till ett minus. Önskar så innerligt att jag kunde göra något för er och hoppas ni får era drömmar uppfyllda en dag, oavsett IVF, ÄD eller adoption.

Innan jag började blogga och invigdes i IVF-världen hade jag inte kunna drömma om den styrka, omtanke och medmänsklighet som finns bland dessa underbara bloggtjejer!! Man tröstar, stöttar, glädjs och gråter med varandra. Man har förändrats som person och upptäckt sidor hos sig själv som man inte trodde fanns....man är betydligt starkare än vad man tror. Jag kommer för alltid vara förändrad och jag kommer alltid tänka tillbaks till tiden då vi var mitt uppe i alla behandlingar, undersökningar och försök. Många minnen från denna tid smärtar mig att tänka på (speciellt alla känslor som är inblandade), men jag skäms aldrig för vad vi gått igenom. Jag är väldigt öppen med att vi gjort IVF, för jag tycker att det är viktigt att få andra uppmärksamma på detta (att det är inte bara att slappna av, resa bort eller tänka på annat, för att man ska kunna bli gravid på naturlig väg). När jag läser olika kommentarer, till olika artiklar i medier, blir jag alltid lika ledsen och sårad när jag läser folks åsikter om IVF, ÄD osv... En man skrev en gång att "det är naturens sätt att välja bort de som inte är lämpade som föräldrar". Blev så otroligt ledsen, sårad och arg när jag läste det...men uppenbarligen hade han inte många hästar i stallet, eftersom han inte insåg att hans argument inte håller.... Numera har jag slutat läsa dessa kommentarer, för min egen skull.

Långt och flummigt inlägg. Dessutom är jag inte så bra på att sätt ord på mina tankar, men jag hoppas ni förstår lite vad jag menar.

Vill bara avsluta med en stor kram till alla som fortsätter kämpa där ute, ni är så starka!!

Och en särskild tanke till er/oss som har BF i veckan, jag håller tummarna för oss att allt går bra :)

2 kommentarer:

  1. Tack!
    Och det är sådana som du som ger oss andra hopp.
    Jag läser inte heller de där kommentarerna, har aldrig riktigt gjort det för jag känner instinktivt att det bara kommer att såra och vara jobbigt. De förstår inte, tänker jag bara.
    Hoppas du inte ska behöva vänta så länge till innan du får träffa din bebis.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint skrivet <3 Hoppas och tror att er förlossning kommer att gå galant!
    Tänk att han är i er famn snart <3

    Kramar och lycka-till-sparkar <3<3<3

    SvaraRadera