torsdag 5 maj 2011

Gravid i USA

Först en fråga: om jag ändrar ställning hastigt eller reser mig upp upp lite snabbt får jag som kramp i båda sidorna, ut mot ljumskarna (går över efter några sekunder). Någon som känner igen det? kan det vara ligamenten som protesterar, att man är för snabb i sina rörelser?

Läser en del på nätet om att vara gravid i USA, och tydligen (om jag förstått rätt) så går man inte till någon barnmorska här för inskrivning. Jag har dock kontakt med läkare och ska träffa en nu på måndag igen, så det går ingen nöd på mig, de har stenkoll på mig... Dessutom är en bra försäkring ett BIG måste, annars blir man ruinerad. Vår försäkring tillåter oss att ta alla prover och göra alla undersökningar vi vill under graviditeten och det känns ju betryggande.

P.S "USA-Anna" jag kommer kommer nog bombadera din mejl med lite frågor, för jag märker att de dyker upp nu ;)

Ha det så gott, mina underbara bloggsystrar!!

3 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att skillnaderna mellan svensk- och amerikanssjukvård är stor.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig i det du beskriver. Hastiga rörelser och uppresning från soffan, då drar det i ljumskarna. Vet inte vad det beror på. Jag kanske ska ringa MVC och höra.

    Hoppas du annars mår bra!

    Trevlig helg!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej på dej. Stora nyheter här. Jag har just fått mitt lilla ivf mirakel 8.5 veckor innan det var dags, men allt ser bra ut.
    Har så klart tusen saker att berätta, så bomba på med frågor bara.
    Jag kommer nog hem imorgon, men lilla flickan får ligga kvar på sjukhuset.
    Jag hjälper så klart till med tips!
    Vi får väl ses snart också. Vi är säkert grannar!

    SvaraRadera